تاریخ انتشار: پنجشنبه 1402/09/02 - 09:18
کد خبر: 488689

نگاهی بر چهره‌ها و شخصیت‌های تأثیرگذار در انتخابات مجلس «بخش نخست»؛

صحنه گردانان احتمالی در انتخابات مجلس دوازدهم/ از روحانی تا آقاتهرانی

صحنه گردانان احتمالی در انتخابات مجلس دوازدهم/ از روحانی تا آقاتهرانی

این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی تحت تأثیر چند عوامل است که در این سیاهه به صورت مختصر عنوان خواهد شد. یکی از عوامل مهم موضوع تائید صلاحیت‌ها است که ورق بازی انتخابات را به گونه دیگری برم یگرداند.

به گزارش گروه سیاسی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ رفته رفته هر چقدر که به ماه اسفند نزدیک‌تر می‌شویم فضای عمومی کشور به سمت برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و اخبار و حواشی آن می‌رود و گروه‌ها و احزاب و تشکل‌های سیاسی به تکاپوی زیادی برای شرکت در این رقابت می‌افتند.

طی چند دوره گذشته انتخابات مجلس نقش مؤثر احزاب و گروه‌های سیاسی در ارائه لیست واحد را نمی‌توان انکار کرد و این دست از فعالیت‌های سیاسی موجی شده است که ذائقه روی دهندگان به سمت رأی دادن به صورت فهرستی سوق پیدا کند، به گونه‌ای که لیست واحد و اول تهران در دو دوره‌ی گذشته به صورت کامل وارد مجلس شدند.

این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی تحت تأثیر چند عامل است که در این گزارش به صورت مختصر عنوان خواهد شد. یکی از عوامل مهم موضوع تائید صلاحیت‌ها است که ورق بازی انتخابات را به گونه‌ی دیگری برمی‌گرداند.

در بازه‌ی زمانی ثبت نام انتخابات مجلس افراد از گروه‌ها و جناح‌های مختلفی برای شرکت در این رقابت ثبت نام کرده‌اند که حضور قطعی و نهایی آنها درگرو تائید صلاحیت‌ها می‌باشد. عامل بعدی دیگر بحث اغتشاشات سال 1401 است که نقش مهمی در درصد مشارکت مردم در انتخابات دارد.

همان طور که می‌دانید معاندین و بعضاً برخی از افراد و چهره‌ها بعد از این اتفاقات سخن از تحریم انتخابات و عدم شرکت در آن را می‌زنند و برخی دیگر با سکوت به دنبال پایین آوردن سطح مشارکت مردم در این انتخابات هستند.

عامل دیگر چهره‌ها و شخصیت‌های تأثیرگذار به‌ عنوان مهره‌های اصلی احزاب، گرو ه‌ها و تشکل های سیاسی هستند که می‌توانند در برگزاری پرشور و حتی بالعکس انتخابات نقش بسزایی داشته باشند که در شاکله ی اصلی این مطلب به افراد کلیدی و شخصیت‌های مؤثر در انتخابات پرداخته خواهد شد. از سویی دیگر نظر و تائید صلاحیت‌ها هم در ایجاد یک رقابت سالم در انتخابات تأثیر دارد. باید دید شورای نگهبان این روند را به چه صورتی طی خواهد کرد و افراد حاضر در لیست نهایی از چه احزاب و گروه‌ها خواهند بود.

سیدابراهیم رئیسی

یکی از شخصیت‌های مهم و تأثیرگذار در این دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی شخص رئیس دولت سیزدهم است که با عملکرد مثبت خود در سیاست خارجی و سفرهای استانی و سایر اقدامات مثبت در دولت توانسته به محبوبیت خود بیافزاید و از سوی دیگر هم مورد تمجید رهبر انقلاب در دیدار با دولتمردان قرار گرفته و می‌تواند بر روی انتخاب افراد جهت ارائه یک لیست واحد از سوی اصولگرایان و ایفای نقش پدرانه مؤثر باشد.

گرچه افرادی که از سوی رئیسی مسئول اینگونه از اقدامات انتخاباتی هستند به طور رسمی معرفی نشده‌اند اما برخی از دیدارها و گفتگوهای چهره‌های اصولگرا شاهدی بر این ادعا است که با نزدیک شدن به انتخابات قوت خواهد گرفت.

محمود احمدی نژاد

یکی از چهره‌های مؤثر در هر انتخاباتی مخصوصاً انتخابات مجلس شورای اسلامی، رئیس دولت نهم و دهم است. علیرغم نشستن او در پشت صحنه انتخابات وی افراد خود را مخصوصاً در حوزه‌های انتخاباتی سایر استان‌ها وارد مجلس کرده و تصمیم‌گیری‌های امور تقنینی رأی و نظر خود را دخالت می‌دهد و به دنبال ایجاد شایعات و حاشیه برای مجلس است. شاهد مثال این سخن شائبه دریافت ماشین‌های شاسی بلند توسط برخی از نمایندگان بود که توسط نماینده‌ی منتسب به دولت بهار و شخص محمود احمدی نژاد مطرح شد و حواشی زیادی را برای مجلس انقلابی یازدهم بوجود آورد.

حسن روحانی

رئیس دولت یازدهم و دوازدهم که پس از پایان ریاست جمهوری در سکوت خبری به سر می‌برد و جزء ساکت‌ترین روسای جمهور است را می‌توان جزء افراد اثرگذار در انتخابات مجلس نام برد. او که اخیراً در کنگره اعتدال و توسعه در پیامی گفته است که اعتدالگرایی از یک حزب عبور کرده و به یک گفتمان تبدیل شده است. گمان می‌رود او با همراهی علی لاریجانی با شعار اعتدال و توسعه میدان‌دار صحنه انتخابات بوده و چهره‌هایی چون علی مطهری، محمود واعظی و محمدباقر نوبخت جزو افراد اصلی آن باشند.

مرتضی آقاتهرانی

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی دوره یازدهم یکی دیگر از چهره‌های تأثیرگذار بر روند این انتخابات می‌باشد. او که ریاست شورای مرکزی جبهه پایداری را به عهده دارد، در روزهای آخر انتخابات دوره‌ی یازدهم مجلس به وحدت حداقلی با اصولگرایان رسید و در لیست 30 نفره به سرلیستی خود و محمدباقر قالیباف وارد مجلس یازدهم شد. حدس و گمان‌ها بر این است که بعد از اتفاقاتی که در انتخابات شورای اسلامی شهر تهران افتاد، اعضای جبهه پایداری دیگر پای میز وحدت نیامدند.

یکی دیگر از عوامل عدم وحدت جبهه پایداری شخص رئیس مجلس است که در طی این مهر و موم‌ها در بیشتر مواضع و قوانین آهنگ مخالفت با نمایندگان عضو جبهه پایداری در مجلس را زده است. موضوع بودجه‌بندی ها و شفافیت خود گواه بر کارشکنی‌ها و اعمال سلیقه‌های قالیباف بر روند مصوبات و قوانین مجلس است.

آقاتهرانی در سخنان اخیر خود با توجه به اقدامات جبهه پایداری درباره انتخابات مجلس گفته است: در جبهه پایداری ما به دنبال آن هستیم که خوبترین افراد و گزینه‌ها برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی را شناسایی و از آنان حمایت کنیم.

آقاتهرانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شما فقط از اعضای جبهه پایداری دعوت به ثبت نام در انتخابات مجلس کردید، گفته است: خیر، ما از هر فردی که به نظرمان برای کار نمایندگی مجلس خوب و شایسته باشد، دعوت و حمایت می‌کنیم، حتی اگر از ما یعنی از حزب سیاسی ما نباشد. برای ما صلاحیت افراد مهم است و افراد اصلح را در لیست نهایی خود قرار می‌دهیم. بر این اساس اگر فردی صلاحیت‌های لازم برای نمایندگی مجلس شورای اسامی را داشته باشد، حتی اگر از اعضای جبهه پایداری نباشد، از آن فرد دعوت و حمایت می‌کنیم.

گزارش از سجاد باقری

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
حواشی جدید سریال «پایتخت»
ورود پلیس ضد شورش برای متفرق کردن دانشجویان در پاریس +فیلم
رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نخواهد رسید
مهلت انتخاب رشته دکتری امروز به پایان می‌رسد
داستانی از نجات یک کسب و کار با پنل پیامکی
بازی‌های بلاک‌چینی: گالا (Gala) پیشگام سرگرمی‌های آینده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top